Bine ati venit la MTI   Click to listen highlighted text! Bine ati venit la MTI

Data publicării: 17.12.2018

Data limită pentru primirea de propuneri/observaţii: 28.12.2018

 

Grup ţintă

Toate persoanele fizice sau juridice interesate pot transmite propuneri/opinii/sugestii cu privire la proiectul de act normativ.

 

Scurta descriere a reglementării:

 

Starea precară a drumurilor din țara noastră este evidențiată și de Indicele competitivității globale 2016-2017, pilonul 2 – Infrastructură, calculat de către Forumul Economic Mondial, unde România se află situată pe locul 128 din 138 privind calitatea drumurilor.


Factorul drum include natura și caracteristicile acestuia: starea tehnică a drumului (gropi, denivelări), caracteristicile geometrice (în pantă, lungime, lățime, sens de mers, număr de benzi pe sens), semnalizare rutieră (semne de circulație, marcaje, semafoare), nivelul de iluminare, intensitatea traficului, elemente suplimentare (trotuare, refugii, treceri de pietoni, piste speciale pentru bicicliști și persoane cu handicap), acoperit cu polei/mâzgă, în reparații, stâlpi și copaci pe margine etc.


O reţea rutieră bine întreţinută contribuie la reducerea costurilor utilizatorilor, riscului de accidente şi îmbunătăţirea siguranţei rutiere, evitarea riscului de închidere a rețelei pentru reparaţii capitale, reducerea impactului asupra mediului.


Asigurarea viabilității și a siguranței traficului este influențată în mod esențial de calitatea drumurilor. C.N.A.I.R., administratorul rețelei de drumuri naționale publice, are responsabilitatea de a gestiona fondurile pentru efectuarea lucrărilor de reabilitare a drumurilor, întreținerea periodică, păstrarea stabilității structurale a acestora și asigurarea condițiilor de siguranță pentru traficul rutier. În acest context, verificarea calității drumurilor este o prioritate.


În prezent Centrul de Studii Tehnice și Drumuri și Informatică (CESTRIN), unitatea suport a C.N.A.I.R., deține o serie de echipamente pentru monitorizarea stării tehnice a rețelei administrate. Acestea sunt îmbătrânite sau nu dispun de capacitatea tehnică de a măsura conformitatea cu reglementările în vigoare în prezent în Uniunea Europeană privind controlul calității pentru construcția de drumuri.


Implementarea proiectului transpune prevederile Directivei 96/2008 a Parlamentului European şi a Consiliului privind gestionarea siguranţei infrastructurii rutiere și urmărește:


- extinderea instrumentarului de verificare a realizării infrastructurii rutiere la standarde europene;
- creşterea siguranţei cetăţenilor şi a calităţii serviciilor de transport, prin garantarea unei infrastructuri sigure şi de calitate;
- reducerea numărului de accidente pe tronsoanele rutiere cu concentrarea cea mai mare de incidente rutiere, ce are ca efect scăderea costurilor implicate de la bugetul consolidat al statului.
- inspecții de verificare a reţelei rutiere aflate în exploatare, cu identificarea eventualelor disfuncţionalităţi sau deficienţe de proiectare, construcţie, operare şi/sau de întreţinere a drumului, care pot conduce la producerea de accidente rutiere și suplimentare – au ca scop identificarea eventualelor cauze legate de infrastructură, care au favorizat sau au cauzat producerea unui accident rutier soldat cu victime.


Proiectul se pliază pe cerințele „Strategiei Naţionale de Siguranţă Rutieră pentru perioada 2016 – 2020” privind consolidarea capacităţii instituţionale şi a unei administraţii publice eficiente prin implementarea unor programe de monitorizare continuă a calității suprafeței de rulare pe rețeaua rutieră în sectoarele „punctelor negre” ce provoacă disconfort și risc pentru populație.


Astfel, utilizarea unor echipamente noi, eficiente şi fiabile conduce la adoptarea unor măsuri adecvate pentru reducerea impactului asupra sănătăţii umane.


CESTRIN solicită echipamente noi, de mare randament, pentru efectuarea de monitorizări pe termen lung, privind comportamentul și evoluția structurală, elementul de bază al oricărui sistem de management responsabil. Furnizarea de echipamente moderne va asigura aplicarea unei abordări sistematice pentru testarea performanțelor și evaluarea întregului patrimoniu rutier din țară.


Datele obținute prin investigații pot fi utilizate pentru:
• gestionarea reţelei de drumuri existente prin evaluarea stării tehnice a drumurilor (determinarea indicelui global de degradare) cu ajutorul parametrilor ce au un impact major asupra acesteia: planeitate, rugozitate, adâncimea făgaşelor şi capacitate portantă;
• recepția drumurilor noi sau reabilitate, precum și a ranforsărilor și a covoarelor;
• controlul calităţii lucrărilor de execuţie a suprafeţei de rulare şi, în scop orientativ şi informativ, a straturilor de bază şi de legătură, unde este cazul;
• alegerea soluţiei optime a sistemului rutier din punct de vedere al planeităţii şi rugozităţii în cazul drumurilor existente care se reabilitează sau pe care se execută lucrări de întreţinere;
• calitatea și vizibilitatea marcajelor rutiere verticale și orizontale.
Se dorește:
• Introducerea unui sistem de identificare și de prioritizare a lucrărilor de întreținere în baza unor parametri caracteristici (capacitate portantă, planeitate, rugozitate și stare de degradare) determinați în baza unor măsurători nedistructive de mare randament, sistem calibrat corespunzător pe întreaga rețea națională de drumuri.
• Asigurarea monitorizării și intervenției rapide în cadrul sistemului de transport rutier care devine astfel mai sigur și durabil, integrat în rețele de transport ale Uniunii Europene.
• Îmbunătățirea capacității C.N.A.I.R. S.A., în calitatea sa de administrator al rețelei de drumuri naționale și autostrăzi, de a acționa eficient pentru diminuarea efectelor generate atât de calitatea lucrărilor executate, cât și de starea tehnică a rețelei de drumuri, care conduc la blocarea, restricționarea sau îngreunarea traficului rutier pe rețeaua administrată.
• Îmbunătățirea capacității de circulație a rețelei de transport rutier, reducând timpii de parcurs și astfel impactul asupra mediului datorat reducerii emisiilor generate de transporturile rutiere de persoane și mărfuri.
• Asigurarea condițiilor de monitorizare și intervenție necesare pentru optimizarea gradului de siguranță a participanților la trafic.


Astfel, proiectul vizează implementarea de măsuri destinate protecției mediului, de îmbunătățire a siguranței traficului și securității transporturilor solicitate expres de reglementările naționale și europene.

 

Documente supuse consultării - 06.02.2019
Instrument de motivare

Text proiect

Anexa

 

Documente supuse consultării
Instrument de motivare

Text proiect

Anexa

 

 

Documentele pot fi consultate şi în cadrul Punctului de Informare de la ministerul Transporturilor - Bdul Dinicu Golescu, nr. 38, sector 1, Bucureşti, Poarta G.

 

Elaborarea şi transmiterea propunerilor/observaţiilor/opiniilor
Persoanele sau organizaţiile interesate care transmit în scris propuneri, sugestii sau opinii cu privire la proiectul de act normativ vor specifica articolul sau articolele din proiectul de act normativ la care se referă, menţionând data trimiterii şi datele de contact ale expeditorului

 

Coordonate de contact

 

Propunerile/opiniile/sugestiile celor interesaţi pot fi transmise prin cel puţin una din următoarele modalităţi:

  • Prin poştă la adresa Ministerul Transporturilor – Direcţia  Comunicare, Relaţia cu  Sindicatele, Patronatele si Organizaţiile  Neguvernamentale – Bdul Dinicu Golescu, nr. 38, sector 1, Bucureşti

  • Prin depunere la Registratura Ministerului Transporturilor - Bdul Dinicu Golescu, nr. 38, sector 1, Bucureşti, Poarta G

  • Prin fax la numărul de telefon 021-319.61.29

  • Prin poşta electronică la adresa Această adresă de email este protejată contra spambots. Trebuie să activați JavaScript pentru a o vedea. 

  • Prin formularul E-consultare

 

Propuneri primite

 

Propuneri primite de la

Data receptiei

 
 
   

 

 

Documente conexe

 

Prezentat în

Şedinţa

Data

 

E-consultare
In cadrul acestei rubrici se vor indica articolele din proiectul de act normativ pentru care exista o propunere de modificare
Selecteaza fisierul
E-petitie
Selecteaza fisierul
E-cerere544
Selecteaza fisierul
Click to listen highlighted text!