Bine ati venit la MTI   Click to listen highlighted text! Bine ati venit la MTI

Astăzi, 27 februarie 2024, Ministerul Transporturilor și Infrastructurii anunţă deschiderea procedurii de transparenţă decizională a procesului de elaborare a următorului proiect de act normativ: 

Hotărâre a Guvernului privind aprobarea bugetului de venituri şi cheltuieli pe anul 2024 al Societății Naționale de Transport Feroviar de Marfă “CFR MARFĂ” -  S.A.   aflată sub autoritatea Ministerului Transporturilor și Infrastructurii

 

Scurtă descriere

Proiectul bugetului de venituri și cheltuieli pentru anul 2024, a fost conceput ca un element de legătură între preliminatul anului 2023 și bugetul previzionat pentru anii 2024, 2025 și 2026, respectând structura și conceptul unui buget multianual.
Prin proiectul bugetului de venituri şi cheltuieli pe anul 2024, ca instrument de management financiar, societatea îşi propune asigurarea resurselor financiare necesare pentru îndeplinirea obligaţiilor către terţi, atât din punct de vedere dimensional, pe total venituri şi cheltuieli, cât şi structural, pe fiecare categorie de venituri şi cheltuieli şi pe fiecare verigă organizaţională, rolul procesului de bugetare fiind cel de orientare a activității tuturor sectoarelor din cadrul societății spre același obiectiv: rentabilitate, lichiditate, diminuarea riscurilor, etc.
Veniturile totale în valoare de 1.201.066 mii lei, au fost estimate în creștere în anul 2024 faţă de cele realizate/preliminate în anul 2023 cu 21,69%, o creștere în valoare de 214.044 mii lei, respectiv de la suma de 987.022 mii lei (anul 2023) la suma de 1.201.066 mii lei (anul 2024).
Creșterea veniturilor totale cu 21,69%, va fi influențată, preponderent de creșterea veniturilor din exploatare cu 22,32%, urmare a optimizării volumelor, distanțelor pentru transportul feroviar de marfă, a creșterii valorii indicatorului tone nete km, a majorărilor de prețuri aplicate de la 01.01.2024.
În structură, în total venituri programate în anul 2024, veniturile din exploatare, în valoare de 1.186.174 mii lei, dețin o pondere 98,76% iar veniturile financiare, în valoare de 14.892 mii lei, dețin o pondere de 1,24%.
Veniturile din exploatare, în valoare de 1.186.174 mii lei, sunt estimate în creștere cu 22,32% față de cele preliminate/realizate la data de 31.12.2023, respectiv o creștere cu suma de 216.483 mii lei, de la suma de 969.736 mii lei (anul 2023) la suma de 1.186.174 mii lei (anul 2024).
Cifra de afaceri previzionată pentru anul 2024 în valoare de 886.342 mii lei este mai mare cu 14,42% decât cea realizată/ preliminată în anul 2023, societatea continuând să identifice și să implementeze soluții de optimizare a circulației trenurilor în vederea creșterii volumelor pentru transportul feroviar de marfă și implicit a veniturilor.
Indicatorul “alte venituri din exploatare” prognozat la valoarea de 261.605 mii lei, a fost programat în anul 2024, în creștere cu 67,11% față de valoarea preliminată/realizată la data de 31.12.2023, respectiv cu o creștere de la suma de 156.549 mii lei (anul 2023) la suma de 261.605 mii lei (anul 2024). În această categorie de venituri, în valoare de 261.605 mii lei, veniturile din vânzarea activelor corporale au o pondere de 95,79%, și au fost programate în valoare de 250.598 mii lei, în creștere de la suma de 139.976 mii lei (anul 2023) la suma de 250.598 mii lei (anul 2024). Acestea sunt estimate a se încasa din valorificarea bunurilor în cadrul Addendumului la concordatul preventiv și de către ANAF (bunurile imobile aflate sub sechestru), pentru stingerea ajutorului de stat către: CNCF C.F.R. - S.A. și A.N.A.F.
Veniturile financiare în valoare de 14.892 mii lei, sunt programate în anul 2024, în scădere cu 13,85% față de cele preliminate/realizate la data de 31.12.2023.
Cheltuielile totale, în valoare de 1.200.151 mii lei, sunt fundamentate în funcţie de activităţile concrete din programele de achiziţii de bunuri şi servicii, pentru desfăşurarea activităţii fundamentate pe baza posibilităţilor reale de plată a acestora, a recalculării cheltuielilor de natură salarială şi a altor cheltuieli de exploatare.
Cheltuielile totale în valoare de 1.200.151 mii lei, au fost stabilite în directă corelaţie cu nivelul veniturilor totale, pentru anul 2024, acestea fiind estimate în scădere cu 1,43% faţă de cheltuielile totale preliminate/realizate în anul 2023.
În structura cheltuielilor totale în valoare de 1.200.151 mii lei, cheltuielile din exploatare în valoare de 1.197.404 mii lei, dețin o pondere de 99.77% iar cheltuielile financiare în valoare de 2.747 mii lei, dețin o pondere de 0,23%.
Cheltuielile de exploatare, în valoare de 1.197.404 mii lei, înregistrează o scădere în anul 2024 de 1,46% față de cele preliminate/realizate la data de 31.12.2023, respectiv o scădere de la suma de 1.215.102 mii lei (anul 2023) la suma de 1.197.404 mii lei (anul 2024).
În totalul cheltuielilor din exploatare în valoare de 1.197.404 mii lei, cheltuielile cu bunuri și servicii în valoare de 423.715 mii lei dețin o pondere de 35,39%, indicatorul “cheltuielile cu impozite, taxe și vărsaminte asimilate” în valoare de 9.682 mii lei deține o pondere de 0,81%, indicatorul “cheltuielile cu personalul” în valoare de 442.029 mii lei, deține o pondere de 36,92% iar indicatorul “alte cheltuieli de exploatare” în valoare de 321.978 mii lei deține o pondere 26,89%.
Cheltuielile cu bunuri și servicii, în valoare de 423.715 mii lei, sunt programate în anul 2024 în creștere cu 20,79% față de cele preliminate/realizate în anul 2023. Societatea fundamentează sumele, în cadrul cheltuielilor cu bunurile și serviciile, conform prevederilor măsurilor fiscal-bugetare prevăzute la art. XXXVIII (excepție creșterea cheltuielilor cu motorina de tracțiune care nu se supune acestor prevederi), art. XXXIX și respectiv art. XLII din Legea nr. 296/2023, cap. III, secțiunea a 2-a “Măsuri referitoare la disciplina economico-financiară a operatorilor economici”.
În cadrul cheltuielilor cu alte servicii executate de terți, alte cheltuieli, sunt în valoare de 144.899 mii lei și includ următoarele: 72.871 mii lei cheltuieli cu infrastructura feroviară, respectiv TUI CNCF CFR, mai mari cu 11,74% față de nivelul preliminat/realizat în anul precedent și 26.819 mii lei cheltuielile CN cu manevra și staționare (mai mari cu 11,66%).
Cheltuielile cu impozite, taxe şi vărsăminte asimilate, în valoare de 9.682 mii lei, sunt estimate în creștere cu 9,12% în anul 2024 față de cele preliminate/realizate la data de 31.12.2023.
Cheltuielile cu personalul în valoare de 442.029 mii lei, sunt estimate în anul 2024, în creștere cu 8,88% față cele aprobate în anul 2023 în bugetul de venituri și cheltuieli, prin HG nr. 226/15.03.2023, înregistrând o creștere de la suma de 405.984 mii lei (anul 2023) la suma de 442.029 mii lei (anul 2024).
La fundamentarea cheltuielilor de natură salarială, au respectat prevederile art. 73 din Legea nr. 421/2023 - legea bugetului de stat pe anul 2024, precum și nivelul indicatorilor economici de performanță ai proiectului bugetului de venituri și cheltuieli pe anul 2024.
Cheltuielile de natură salarială, în valoare de 421.959 mii lei, sunt estimate în creștere cu 8,91% faţă de valoarea din bugetul aprobat al anului 2023, prin HG nr. 226/2023, înregistrând o creștere de la suma de 387.446 mii lei (anul 2023) la suma 421.959 mii lei (anul 2024).
În fundamentarea cheltuielilor de natură salarială pe anul 2024, în valoare de 421.959 mii lei, au fost luate în calcul prevederile art. 73, alin. (1), lit. a), c) și e) coroborate cu cele ale alin. (3), (4), (5) și (8) din Legea nr. 421/2023 – legea bugetului de stat pe anul 2024, fiind compuse din:
- Cheltuieli cu salariile, în valoare de 395.010 mii lei (în creștere cu 13,79% față de nivelul aprobat în anul precedent);
- Bonusuri, în valoare de 26.949 mii lei (în scădere cu 33,14% față de suma aprobată conform HG nr. 226/15.03.2023), din care:
• 3.650 mii lei cheltuieli sociale, în scădere cu suma de 57 mii lei față de valoarea aprobată în anul precedent, fundamentate în conformitate cu prevederile art. 25, din Legea nr. 227/2015 privind Codul Fiscal, cu modificările și completările ulterioare
• 23.056 mii lei contravaloare tichete de masă, în scădere cu suma de 296 mii lei față de suma aprobată în anul precedent;
• 243 mii lei reprezentând alte cheltuieli conform CCM, în scădere față de valoarea aprobată în anul precedent prin HG nr. 226/15.03.2023;
• nu au fost prevăzute pentru anul 2024 sume pentru vouchere de vacanță conform art. XL.- (2) din Legea nr. 296/2023, întrucât în conformitate cu prevederile art. XLI.- (1) nu pot fi acordate, societatea înregistrând pierderi contabile din anii precedenți nerecuperate precum și preliminate/realizate pentru anul 2023, rezultând economii față de suma aprobată în anul anterior în acest scop de 4.950 mii lei.
Majorarea cheltuielilor de natură salarială, prognozată pentru anul 2024, în cuantum de 34.513 mii lei este prevăzută în conformitate cu prevederile art. 73, alin. (1), lit. a), c) și e) și programată cu respectarea simultană a condițiilor art. 73, alin. (8) din legea nr. 421/2023, astfel:
- 17.010 mii lei reprezentând creșterea cheltuielilor de natură salarială prevăzută cu încadrarea în valoarea aferentă indicelui mediu de creștere a prețurilor prognozat pentru anul 2024 de 6% conform Raportului privind situația macroeconomică pe anul 2024 și proiecția acesteia pe anii 2025–2027 și Scrisorii cadru privind contextul macroeconomic, metodologiei de elaborare a proiectelor de buget pe anul 2024 și a estimărilor pentru anii 2025-2027, precum și a limitelor de cheltuieli stabilite pe ordonatorii principali de credite nr. 464.195/13.11.2023, emise de Ministerul Finanțelor, conform prevederilor art. 73, alin. (1), lit. a) din Legea bugetului de stat pe anul 2024 nr. 421/2023;
- 2.184 mii lei aferentă majorării salariului minim brut pe ţară garantat în plată şi altor cheltuieli de natură salarială aferente, conform prevederilor H.G. nr. 900/2023 pentru stabilirea salariului minim brut pe ţară garantat, cu modificările ulterioare, numai pentru personalul care intră sub incidenţa acestor reglementări, majorare a salariului minim brut cu impact în aplicarea Legii nr. 195/2020 privind statutul personalului feroviar, prevăzută conform art. 73, alin. (1), lit. c) din Legea bugetului de stat pe anul 2024 nr. 421/2023;
- 15.319 mii lei creștere a cheltuielilor cu salariile, aferente reîntregirii acestora, pentru întreg anul 2024 determinate ca urmare a acordării unor creșteri salariale în anul 2023 - urmarea aplicării prevederilor Legii nr. 195/2020 privind statutul personalului feroviar, cu modificările și completările ulterioare, începând din data de 01.07.2023, în conformitate cu art. 73, alin. (1), lit. e) din Legea bugetului de stat pe anul 2024 nr. 421/2023.
Valoarea cheltuielilor de natură salarială preliminate/realizate în anul 2023, în sumă de 343.666 mii lei, nu depășește valoarea cheltuielilor de natură salarială aprobată prin bugetul de venituri și cheltuieli al anului 2023, aprobat prin HG nr. 226/15.03.2023.
Cheltuielile aferente contractului de mandat şi a altor organe de conducere şi control, comisii şi comitete, în anul 2024 sunt în valoare de 791 mii lei, fundamentate în conformitate cu prevederile art. 37 și 38 din OUG. 109/2011, cu modificările și completările ulterioare, respectiv cu prevederile art. XXXIII, XXXIV și XXXVII din Legea nr. 296/2023, cap. III, secțiunea a 2-a Măsuri referitoare la disciplina economico-financiară a operatorilor economici, cu modificările și completările ulterioare, astfel:
a) pentru directorat - valoarea este de 517 mii lei;
b) pentru consiliul de administraţie - valoarea este 274 mii lei.
Durata mandatului, atât pentru directorat cât și pentru membrii Consiliului de Administrație, este provizorie, mandatele fiind încheiate pe 4 luni cu posibilitatea prelungirii până la 6 luni.
Alte cheltuieli de exploatare, în valoare de 321.978 mii lei, sunt programate în scădere în anul 2024 cu 35,01% faţă de valorile realizate/preliminate în anul 2023.
Cheltuielile cu amortizarea imobilizărilor corporale şi necorporale în valoare de 285.886 mii lei sunt menținute la nivelul celor preliminate/realizate în anul 2023.
Cheltuielile financiare în valoare de 2.747 mii lei, sunt estimate în anul 2024, în creștere cu 12,17% față de cele preliminate/realizate la data de 31.12.2023.
Rezultatul brut estimat în anul 2024 este pozitiv, respectiv profit în valoare de 915 mii lei.
Sursele necesare finanțării investițiilor pentru anul 2024 sunt în valoare de 285.886 mii lei, menținute la nivelul celor preliminate/realizate la data de 31.12.2023 și sunt asigurate integral din surse proprii, respectiv amortizare.
Cheltuielile pentru investiții pentru anul 2024, în valoare de 4.783,18 mii lei, sunt programate în creștere cu 253,73% față de cele preliminate/realizate la data de 31.12.2023.
Indicatorii economico – financiari cuprinși în proiectul bugetului de venituri și cheltuieli pe anul 2023, au următoarele valori:
- productivitatea muncii, în unități valorice pe total personal mediu, recalculată conform Legii anuale a bugetului de stat pe anul 2024 - legea nr. 421/2023, în valoare de 347,44 mii lei/persoană, este estimată în creștere cu 15,08% față de cea preliminată/realizată în anul 2023;
- câștigul mediu lunar pe salariat (lei/persoană) determinat pe baza cheltuielilor de natură salarială, recalculat conform Ordonanței Guvernului nr. 26/2013 și a Legii anuale a bugetului de stat pe anul 2024 – legea nr. 421/2023, în valoare de 10.157,32 mii lei/salariat, este estimat în creștere cu 14,87% față de cel preliminat/realizat în anul 2023, conform prevederilor art. 73, alin. (11);
- numărul de personal prognozat la finele anului 2024 de 3.414 salariați, la același nivel cu cel aprobat în bugetul de venituri și cheltuieli pe anul 2023 prin HG nr. 226/2023;
- numărul mediu de salariaţi de 3.414 salariați, estimat la același nivel cu cel aprobat în bugetul de venituri și cheltuieli pe anul 2023 prin HG nr. 226/2023;
- cheltuielile totale la 1.000 lei venituri totale în valoare de 999,24 lei, sunt estimate în scădere cu 19% față de cele preliminate/realizate la data de 31.12.2023;
- creanțele restante, în valoare de 388.656 mii lei, sunt programate în scădere cu 11,89% față de cele preliminate/realizate la data de 31.12.2023, în urma încheierii unor convenții de eșalonare, a înscrierii la masa credală a unor creanțe de recuperat;
- societatea are pierderi provenite din anii precedenți și nerecuperate, preliminând pierdere în valoare de 230.529 mii lei la data 31.12.2023;
- indicele de creştere al cheltuielilor este sub nivelul indicelui de creștere al veniturilor de 21,69%;
- rezultatul brut programat pentru anul 2024 este pozitiv, respectiv profit în valoare de 915 mii lei, fiind respectată condiția prevăzută în cadrul art. 73, alin. (8) din Legea nr. 421/2023, societatea reducând pierderile preliminate/realizate la data de 31 decembrie 2023 cu cel puțin dublul sumelor programate pentru majorarea cheltuielilor de natură salarială;
- plăţile restante, în valoare de 2.180.678 mii lei, sunt estimate în scădere cu 51,13% față de cele preliminate/realizate la data de 31.12.2023, fiind respectată condiția prevăzută în cadrul art. 73, alin. (8) din Legea nr. 421/2023.
Societatea Națională de Transport Feroviar de Marfă “CFR MARFĂ” - S.A. se află în procedura de concordat preventiv, conform Legii 85/2014 privind procedurile de prevenire a insolvenței și de insolvență, cu modificările și completările ulterioare. Astfel, în cazul CFR Marfă S.A., concordatul preventiv a fost prelungit de la data de 12.03.2023 la data de 13.03.2025, potrivit legii nr. 216/2022 pentru modificarea şi completarea Legii nr. 85/2014 privind procedurile de prevenire a insolvenţei şi de insolvenţă şi a altor acte normative.
Proiectul bugetului de venituri și cheltuieli pe anul 2024 al Societății Naționale de Transport Feroviar de Marfă “CFR MARFĂ” - S.A. a fost supus controlului financiar de gestiune conform Hotărârii Guvernului nr. 1151/2012 pentru aprobarea normelor metodologice privind modul de organizare şi exercitare a controlului financiar de gestiune.
Proiectul bugetului de venituri și cheltuieli pe anul 2024 al Societății Naționale de Transport Feroviar de Marfă “CFR MARFĂ”- S.A. a fost avizat de către membrii Consiliului de Administrație prin Hotărârea nr. 7/06.02.2024 și stabilit de către Adunarea Generală Ordinară a Acționarilor prin Hotărârea nr. 2 din 09.02.2024.
În conformitate cu art. 6 alin. (1) din Ordonanța Guvernului nr. 26/2013, proiectul de buget de venituri şi cheltuieli pe anul 2024 a fost supus consultării organizațiilor sindicale FNFMCV și AFTF.

 

Documentaţia aferentă proiectului de act normativ include:

 

Documentaţia poate fi consultată: 

  • pe pagina de internet a Ministerului Transporturilor și Infrastructurii în cadrul anunțului referitor la inițierea procedurii de consultare publică cu privire la prezentul proiect de act normativ
  • în cadrul Punctului de Informare de la Ministerul Transporturilor și Infrastructurii - Bdul Dinicu Golescu, nr. 38, sector 1, Bucureşti, Poarta G.
  • proiectul de act normativ se poate obţine în copie, pe bază de cerere depusă la Registratura Ministerului Transporturilor – Bdul Dinicu Golescu, nr. 38, sector 1, Bucureşti, Poarta G.

 

Propuneri, sugestii, opinii cu valoare de recomandare privind proiectul de act normativ supus procedurii de transparenţă decizională se pot depune, prin una din următoarele modalități, până la data de 11.03.2024:

□ prin formularul online E-consultare disponibil mai jos

□ ca mesaj în format electronic pe adresa de e-mail: Această adresă de email este protejată contra spambots. Trebuie să activați JavaScript pentru a o vedea.

□ prin poştă, pe adresa Ministerul Transporturilor și Infrastructurii– Direcţia  Comunicare și Dialog Social – Bdul Dinicu Golescu, nr. 38, sector 1, Bucureşti;

□ prin fax la numărul de telefon 021-319.61.29

□ la sediul Ministerului Transporturilor și infrastructurii, la Registratura - Bdul Dinicu Golescu, nr. 38, sector 1, Bucureşti, Poarta G, în cadrul programului de lucru Luni-Joi - 08.00 - 16.30; Vineri - 08.00-14.00

Materialele transmise vor purta menţiunea "Propuneri privind . . . . . . . . . . (denumirea proiectului de act normativ)" 

Propunerile, sugestiile, opiniile cu valoare de recomandare vor fi publicate pe pagina de internet a instituţiei, la linkul  Registru propuneri (mt.ro)

 

Nepreluarea recomandărilor formulate şi înaintate în scris va fi justificată în scris. 

 

ÎN SITUAȚIA ÎN CARE DORIȚI CA NUMELE ȘI PRENUMELE DUMNEAVOASTRĂ (SAU DENUMIREA PERSOANEI JURIDICE) SĂ NU APARĂ ÎN TABELUL CU PROPUNERI PRIMITE DIN PARTEA SOCIETĂȚII CIVILE AVEM RUGĂMINTEA SĂ SPECIFICAȚI ACEST LUCRU LA SFÂRȘITUL DOCUMENTULUI TRANSMIS DE CĂTRE DUMNEAVOASTRĂ

 

Pentru cei interesaţi există şi posibilitatea organizării unei întâlniri în care să se dezbată public proiectul de act normativ, în cazul în care acest lucru este cerut în scris de către o asociaţie legal constituită sau de către o altă autoritate sau instituţie publică până la data de 11.03.2024

Pentru informaţii suplimentare, vă stăm la dispoziţie la următoarele date de contact: telefon: 0751.192.431, e-mail: Această adresă de email este protejată contra spambots. Trebuie să activați JavaScript pentru a o vedea. persoană de contact: Adrian Olteanu

 

Documente conexe

Minuta ședinței plenului CDS - data 

 

Prezentat în

Şedinţa

Data

   
E-consultare
In cadrul acestei rubrici se vor indica articolele din proiectul de act normativ pentru care exista o propunere de modificare
Selecteaza fisierul
E-petitie
Selecteaza fisierul
E-cerere544
Selecteaza fisierul
Click to listen highlighted text!